Presentatie? Zo onthoudt het publiek jouw kernboodschap

Denk eens terug aan de laatste presentatie die jij gezien hebt. Wat heb je daarvan onthouden? Meestal is dat schrikbarend weinig. Zorg dat jouw publiek straks in ieder geval jouw kernboodschap onthoudt. Dat doe je in twee stappen.

TED talks doen het zo

Ik leg het je uit aan de hand van de laatste presentatie die ik gezien heb. Dat is de TED talk van Emilie Wapnick met de titel ‘Why some of us don’t have one true calling’. Als carrière- en levenscoach helpt Emilie mensen die veel verschillende interesses hebben (multipotentialites) dit te begrijpen en te waarderen. Dat is volgens haar nodig omdat de maatschappij vooral aanmoedigt om één spoor te kiezen en daarin te blijven. Dit werkt voor specialisten, maar volgens haar niet voor multipotentialites.

Na 11.30 minuten komt zij met haar kernboodschap als afsluiting. Ze kondigt deze als volgt aan: “Als er één ding is dat je meeneemt van deze TED talk dan is dat…”. Haar kernboodschap is vervolgens: “Het omarmen van hoe wij in elkaar zitten leidt tot een gelukkiger en authentieker leven. En, misschien nog wel belangrijker, multipotentialites: de wereld heeft ons nodig!”.

Stap 1: Kondig je kernboodschap aan

Zoals je ziet is het belangrijk om je kernboodschap duidelijk aan te kondigen. Voorbeelden van hoe je dit nog meer kunt doen zijn: “Mijn belangrijkste conclusie is…”, “De kern van mijn verhaal is…”, “Zorg ervoor dat je in ieder geval onthoudt dat…”.

Stap 2: Ga er goed voor staan

Ook moet je er even goed voor gaan staan. Dat betekent stevig op twee benen en contact maken met je publiek. Dit zorgt ervoor dat je kernboodschap de aandacht krijgt die het verdient.

Wat is jouw kernboodschap? Bedenk bij elke presentatie die je geeft wat het publiek in ieder geval moet onthouden en kondig dit duidelijk aan. Succes!


TM-inschrijvingMaak alvast kennis met onze docenten via de interessante artikelen die zij voor je schrijven. Meld je hier aan en ontvang net als 10.585 professionals maandelijks ons laatste artikel op het gebied van Marketing & Sales.Blauwe-pijl