Optimaal benutten van je netwerk

Als je terugblikt op de afgelopen tijd, heb je dan al je doelen behaald? Wat is je misschien niet gelukt? Had je misschien meer uit je netwerk kunnen halen om je doelen wél te bereiken? Benieuwd wat jouw netwerk voor je kan betekenen in de toekomst? Dan kun je hier lezen hoe je jouw netwerk kunt benutten en uitbouwen. Bekijk ook eens de training Succesvol netwerken.

Waarom zou ik aan netwerken beginnen?

Actief mensen benaderen bezorgt je contacten die je anders misschien niet zou hebben. Deze  mensen kunnen je echter wel helpen bij lastige vraagstukken. Je kan ze vragen om advies in situaties waar zij al ervaring in hebben en jij nog niet. Maar het kan ook zomaar je nieuwe opdrachtgever zijn, je nieuwe partner voor een project of iemand die je aan verfrissende nieuwe inzichten helpt. Het verschil met ‘gewoon contact’ is dat je door actief te netwerken met veel meer interessante mensen in contact kunt komen, waardoor je netwerk je meer zal opleveren.

Waarom voelt netwerken toch moeizaam, gemaakt en onwennig?

Daar sta je dan, glas in de hand: “en nu?” Veel mensen vinden het opdringerig en ongemakkelijk om op een ander af te stappen, zeker voor een zakelijk gesprek. Om effectief te kunnen netwerken is het belangrijk om je niet alleen te richten op het uiteindelijke resultaat dat je met het netwerken wilt bereiken. Het contact moet gemeend zijn; zelfvertrouwen en je comfortabel voelen bij jouw eigen werk en communicatiestijl helpen je daarbij.

Maar hoe doe ik dat dan?

Een zakelijk contact maken

Bedenk van tevoren hoe je wilt overkomen. Wie ben jij, wat is jouw bedrijf, waar ben je trots op en wat zijn je interesses of hobby’s? Vervolgens is het belangrijk om je te realiseren dat mensen hun contacten selecteren op wie je bent als persoon. Of je vriendelijk bent en of je luistert, niet alleen op je papieren of de naam van je bedrijf. Daarbij is het de kunst om open over te komen. Kijk rond, maak oogcontact en neem een actieve houding aan: schouders rechtop, hoofd omhoog. Zo ben je toegankelijk voor anderen die met jou in contact willen komen.

Om met iemand in gesprek te komen moet je ergens beginnen. De basis is simpel: stap op iemand af, stel je voor en begin een gesprek. Begin niet direct over de zaken, maar sluit aan bij de gelegenheid, bijvoorbeeld het thema van de conferentie of een actueel onderwerp. Het is handig om een open vraag te stellen. Dit geeft je gesprekspartner de mogelijkheid om ook van zijn of haar kant het gesprek te starten en je een wedervraag te stellen. Houd hierbij de manier waarop je normaal contact maakt in gedachten, want die skills kan je in deze situatie ook gewoon gebruiken.

Zakelijke openingszinnen

Een vaste openingszin is niet altijd handig. Als iemand dan op jou afstapt en het loopt net even anders, is het soms heel moeilijk om van je gewoonten af te wijken. Bekijk je gesprekspartner:

  • Wat valt je op?
  • Van welke bedrijfstak zou hij zijn?
  • Wat zou je gesprekspartner over een actueel onderwerp dat je bezighoudt denken?

Als je je iets afvraagt kan je dat vaak ook aan je gesprekspartner vragen. Een goede manier om te toetsen wat voor vragen je wel en niet kan stellen is om te checken bij jezelf. Hoe komt de vraag op jou over? Vind je het bijvoorbeeld leuk als iemand informeert naar je bedrijf, of naar je mening over een onderwerp in het nieuws? Wanneer je dit positief kan beantwoorden dan kan je er vanuit gaan dat de ander dat ook waardeert.

Tijdens het gesprek

Luister naar je gesprekspartner. Het is goed om vragen te stellen over datgene dat je verteld wordt, maar forceer het niet. Wanneer je merkt dat iemand het onderwerp af wil ronden, vraag dan ook niet door. Het kan even stil vallen, maar raak daar niet van in paniek. Stel gewoon een nieuwe vraag over iets dat je ook oprecht wilt weten.

Als je eenmaal hebt verteld wie je bent is meestal snel merkbaar of je gesprekspartner geïnteresseerd is door je verhaal. Als dit niet zo is, praat dan ook niet door. Is dit wel het geval dan hebben jullie een gedeelde interesse en dan kan je de informatie aanvullen met:

  • Mogelijke obstakels of problemen die spelen;
  • Jouw kijk hierop en jouw oplossing;
  • De voordelen van jouw oplossing;
  • Wie je bent en wat je kunt leveren;
  • Hoe je bent gestart en bent gegroeid.

De afsluiting

Je gesprekspartner is druk en heeft weinig tijd. Daarom is het belangrijk om hem of haar niet te lang bezig te houden en op tijd tot een afsluiting te komen. Dit kun je doen door samen te vatten waar je het over hebt gehad en dan aan te kondigen dat je er vandoor moet, of nog even verder loopt. Bedank voor de kennismaking, geef de ander een hand en je visitekaartje. Je kunt er nog bij vermelden dat hij altijd contact met je op kan nemen.

Netwerken onderhouden

Alleen je contactenkring vergroten is niet voldoende, langdurige samenwerking en zakenrelaties ontstaan pas wanneer er wederzijds vertrouwen ontstaat. Er moet dus veel tijd (en dus geld) in het behoud van de contacten worden gestoken. Het is van groot belang stil te staan bij de timing en het karakter van de manier waarop je het contact binnen je netwerk onderhoudt. De mensen moeten zich bij je op hun gemak voelen en merken dat ze serieus worden genomen. Dit kan gestimuleerd worden door op het juiste moment oprechte interesse te tonen, zoals bij verjaardagen, geboortes etc. Dit is overigens zonder het contactmoment aan te grijpen om eigen belangen te behartigen. Lunches zijn ook een goede optie omdat je zo de vrije tijd van je pauze combineert met zakelijke werkzaamheden. Een tip is: breng twee contacten uit jouw netwerk met elkaar in contact. Zij onthouden je proactieve houding en goede bedoelingen.

5 tips voor online netwerken:

  1. Sluit je aan bij online netwerken: meer dan de helft van de professionals is aangesloten bij LinkedIn. Denk ook (mogelijk afhankelijk van de branche waarin je werkzaam bent) aan Instagram en Xing.
  2. Accepteer een uitnodiging niet langer automatisch, maar kijk kritisch wat het contact bijdraagt aan de kwaliteit van je netwerk of hoe het je helpt bij het realiseren van je zakelijke ambities.
  3. Met je profiel bevestig je jouw persoonlijk imago. Bouw je profiel op netwerksites daarom zorgvuldig op. Door het in het Engels te publiceren, vergroot je het bereik. Som niet alleen kale feiten, functies of opleidingen op maar omschrijf wat je precies doet, aan hoeveel mensen je leiding geeft, hoe jouw organisatie is gestructureerd, wat je verantwoordelijkheden zijn, enzovoorts. Wees duidelijk. Voeg een actuele foto toe aan je profiel. Profielen met foto worden vier keer meer bekeken dan die zonder foto. Plaats eventueel ook persberichten of uitnodigingen van jouw organisatie op jouw profielpagina en vernieuw ze geregeld.
  4. Vertel waar je mee bezig bent. Waar is je organisatie druk mee? Wat voor interessante, boeiende, leuke thema’s of evenementen heb je onder handen? Stel je netwerk op de hoogte. LinkedIn kent hiervoor het veld What are you working on. In korte berichtregels kun je melding maken van bijvoorbeeld werkzaamheden of ontwikkelingen en daarnaast kan je ook evenementen aankondigen. Een effectieve manier om in de belangstelling te komen en te blijven.
  5. Houd in de gaten wat er op sociale netwerken over jouw organisatie gezegd wordt. In LinkedIn kan dit met Company Buzz, een applicatie waarmee je kunt nagaan wat er zoal uitgewisseld wordt over jouw bedrijf of bedrijfsthema’s. Applicaties kun je rechtsonder op de homepage van LinkedIn toevoegen.