Netwerken: leren als professional is contacten leggen

Netwerken, sommige mensen trekken er een vies gezicht bij. Het is iets wat alleen net wat te vlotte babbelaars doen. Toegegeven, het klinkt als een werkwoord en taalkundig gezien is het ook echt een werkwoord. Aan de andere kant, tijdens een opleiding of training voor professionals is het meer een beschrijving van de groepsdynamiek dan een actieve bezigheid. Zet een groep gelijkgestemden bij elkaar en het gebeurt, er ontstaat een netwerk.

Ontwikkelen van professionals

Bij het ontwikkelen van professionals word je eigenlijk heel wat werk uit handen genomen, daardoor kun je ook snelle stappen maken. Professionals hebben:

1. de schoolbanken geruime tijd achter zich gelaten.
2. een goed gevulde rugzak met praktijkkennis en ervaring.
3. een intrinsieke motivatie om concrete oplossingen te vinden in de vorm van kennis, inzicht en toepassing.

Leerrendement

Als opleider heb je met het bij elkaar zetten van een groep gedreven professionals al een groot deel van het leerrendement geregeld. Natuurlijk, een goed programma, actuele cases, een docent die de individuele cursist verder weet te brengen, dat vergt de nodige energie en aandacht. Toch ontstaat er iets bijzonders als je ervaren mensen met dezelfde thema’s bij elkaar zet in één ruimte. Het is bijna magie. Het begint met herkenning, ervaringen worden uitgewisseld, de eerste glimlach, het enthousiast ja-knikken, oprechte interesse in elkaars achtergrond, ‘hoe gaat dat bij jullie?’, ‘hoe heb jij dat voor elkaar gekregen?’ en dan volgt er inspiratie.

Resultaat

En daar doe je het voor. Tussen al die verschillende achtergronden en ervaringen stap je als cursist/professional ineens moeiteloos uit je eigen wereld en bekijkt je eigen kwesties eens vanuit een andere hoek. En dan volgt dat gevoel van overtuiging ‘zo ga ik het doen’. Al die uitwisselingen leiden tot resultaat. Dat zie je tijdens de bijeenkomsten, tijdens de lunchpauze, maar ook na de cursus.

Als het goed is wandel je als cursist de deur uit met handvatten om in jouw werkpraktijk aan de slag te gaan met het geleerde. En daar gaat om, dat is de reden dat je een opleiding of training volgt. Als je vervolgens even stilstaat om je af te vragen waar je nieuwverworven inzichten vandaan komen zullen je medecursisten gegarandeerd in dat plaatje voorkomen.

En natuurlijk houd je contact, niet met iedereen, maar wel met een aantal. Visitekaartjes, Linkedinverzoeken, een docent of medecursist die je op een volgende stap wijst. Dat is netwerken: je praat, je deelt, je inspireert en die uitwisseling schept een band. En wees eerlijk, hoe zou je anders met nieuwe inzichten in aanraking komen dan via andere mensen?