Kan ik het wel? Zo snoer je jouw interne criticus de mond.

Heb jij gedachten die jou in de weg staan? ICM-trainer Nanja Tiggelaar geeft tips om jouw innerlijke criticus de mond te snoeren aan de hand van haar eigen ervaring.

Het is dinsdagochtend en ik zit bij mijn kapper. We raken in gesprek (zoals dat nou eenmaal gaat bij de kapper) over vakantie, het weer, maar ook over waarom Maaike kapster is geworden. En ze vertelt me hoe haar moeder haar op een gegeven moment het advies gaf om de kappersopleiding te gaan doen en dat zij zelf al snel voelde dat het klopte. Ze voegde daar aan toe dat ze op dat moment met zichzelf afsprak om ‘er iets moois van te gaan maken’.

Er iets moois van gaan maken. Niet kijken wat het wordt, of het wel bij je past, of er niet nog iets mooiers is, of je jezelf niet verder moet ontwikkelen, nee: er iets moois van maken. Op de een of andere manier voelt dat voor mij heel krachtig. En ik heb hem ‘stiekem’ meegenomen als ‘mijn zinnetje’ voor dit najaar.

Voel je nog beter

Niet omdat het nou zo belabberd met me ging, maar wel omdat ik merk hoe gemakkelijk het is om me in mijn werk als coach en trainer te richten op wat er allemaal nog beter kan. Ik ben altijd bezig met nieuwe ideeën waardoor er altijd wel weer een nieuwe uitdaging langskomt om mijn tanden in te zetten. Aan de ene kant is dat heel fijn, aan de andere kant is het soms erg vermoeiend en het kan me in de weg staan bij het voluit genieten van alle mooie dingen die zich op een dag ‘gewoon’ voordoen. Vandaar dus mijn voornemen om ‘er iets moois van te maken’. Want dan ben ik minder bezig met hoe het zou moeten zijn en met wat er allemaal nog meer kan. Mijn aandacht gaat nu veel meer naar plezier en genieten. En dat voelt goed! Dus dat zinnetje houd ik er voorlopig nog wel even in. Vooral op die momenten dat mijn interne criticus weer eens van zich laat horen.

Bewaak je energie

Hoe zit het met jouw interne dialogen? Wat heeft jouw interne criticus te melden en wanneer heb jij het gevoel dat je niet doet wat je eigenlijk zou willen doen? Hoe zit jij jezelf in de weg met je eigen gedachten? Want laten we wel wezen, vaak is het niet (alleen) onze omgeving die ons in de weg staat. Vaak zijn we zelf onze grootste saboteurs. En dat kan veel tijd en aandacht van je vragen. Daar gaat je energie…

Stap 1: Hoe wil je je voelen?

Een goede vraag om aan jezelf te stellen als de interne commentator zich weer eens laat horen is: Hoe zou je je willen voelen? Neem vervolgens de tijd om het antwoord te horen en te voelen. Eventueel kan je het ook opschrijven zodat je nog helderder krijgt wat je echt zou willen.

Stap 2: Vind jouw zin

Vervolgens kan je jezelf de vraag stellen welke zin (of gedachte) jou gaat helpen om je zo te voelen als je graag wil. Dat klinkt nu misschien alsof het heel eenvoudig is om te weten welke gedachte je helpt, maar dat is het niet. Gun jezelf vooral de tijd om te ontdekken wat ‘jouw zinnetje’ is. De woorden van je criticus ken je waarschijnlijk behoorlijk goed omdat ‘ie vaak al lange tijd en met enige regelmaat van zich laat horen. Een weerwoord daarop vinden kost tijd. Zo’n zinnetje extra snel proberen te vinden is verleidelijk, maar meestal ga je op die manier juist jezelf weer in de weg zitten. Dan kan je opnieuw je innerlijke saboteur horen. (’Waarom lukt me dit nou niet?’, ’Zie je wel, zelfs dit kan ik niet’). Het is niet iets wat je even in een middag ‘fixt’.

Stap 3: Ga experimenteren

Wat wel helpt? Ga eens experimenteren met verschillende zinnen. Zet op papier wat je allemaal tegen je innerlijke criticus zou willen zeggen en kies dat zinnetje dat het meest resoneert. Vraag anderen hoe zij hiermee omgaan, ga in gesprek met vrienden en vraag ze om tips. Why not? Iedereen struggelt hiermee. En zet ook vooral je oren open op onverwachte plekken: in de bus, bij je sportclub en bij de kapper.

Extra: Maak het je eigen

Ergens popt dan vast en zeker ineens ‘jouw zinnetje’ op. En die woorden kan je vervolgens elke keer dat je je interne criticus hoort, naar boven halen. Wil je ze echt ‘van jou’ maken? Zeg jouw zin dan regelmatig hardop bij de start van je dag, schrijf het op een briefje en hang die op een zichtbare plek en deel jouw zin vooral met anderen.

Veel succes!