Ideeën met een plakfactor

Een boek over ideeën en hoe je deze ideeën kunt overbrengen op anderen zodat deze ook blijven ‘plakken’. Met leuke en relevante voorbeelden brengen de schrijvers van het boek ‘De Plakfactor’ hun kijk op het succesvol overbrengen van ideeën kort en bondig over. We onthouden vaak de broodjeaapverhalen, complottheorieën en andere nonsens terwijl we belangrijke presentaties van managers of docenten na een dag alweer vergeten. Hoe is dit toch mogelijk?

Ik was erg nieuwsgierig naar het antwoord op deze vraag, die in dit boek op een leuke en onderbouwende wijze wordt beantwoord. Ik merk op mijn werk dat een goed idee weliswaar vaak voor enthousiaste reacties zorgt, maar dat het na een aantal dagen weer wordt vergeten en er dus niks meer mee wordt gedaan.  Zonde!

Het boek beschrijft aan de hand van een zestal cruciale principes waarom bepaalde ideeën wel blijven hangen en waarom veel ideeën snel worden vergeten. Er worden een aantal praktische handvatten aangereikt om je ideeën op zo’n manier te presenteren zodat ze beter blijven plakken!

Mijn belangrijkste conclusies uit het boek

  • Belangrijke informatie of een leuk idee voor je werk kun je op eenvoudige wijze aanpassen waardoor deze beter en langer blijft plakken.
  • ‘De Vloek van Kennis’ is een boosdoener die het overbrengen van een nieuw idee bemoeilijkt. Als je iets al weet is het namelijk lastig je te verplaatsen in mensen die deze kennis niet hebben. Dit is echter wel essentieel om je idee over te brengen.

Mijn persoonlijke tip naar aanleiding van dit boek

Wist je dat je een idee op je werk op zo’n manier kunt overbrengen waardoor deze blijft plakken? Zorg er dan voor dat:

  • Jouw idee de aandacht trekt
  • Jouw idee makkelijk te begrijpen en te onthouden is
  • Jouw idee wordt geloofd
  • Jouw idee gevoel oproept
  • Jouw idee anderen in actie brengt