Hoe verras jij je klanten?

Net terug van vakantie denk ik niet alleen mijmerend terug aan zon, zee, cultuur en de rust. Als ik terugdenk, denk ik vooral aan de al die kosteloze verrassingen. Die kosteloze verassingen gaven me telkens een glimlach, ze maakten mij blij en ontroerden me soms zelfs.

Hoe kun jij dit bereiken bij jouw klanten? Hoe zorg je ervoor dat zij graag bij jou terugkomen?  Kosteloze verrassingen kosten niets en zitten in hele kleine dingen. Spontane momenten van mensen met een passie, een hart om echt iets voor iemand te betekenen. Ze blijven hangen, worden herinnerd en doorverteld.

De ober in het restaurant die het groentehapje van onze eenjarige dochter aan tafel bereidt alsof hij een vis fileert. We zijn nog een keer terug gegaan.

De stewardess die tijdens de vlucht aan het huilende meisje van vijf vraagt of ze wil helpen het afval op te halen en haar spontaan op de kar zet. Met een grote glimlach mocht ze helpen, geheid dat ze later ook stewardess wil worden. En het is welhaast zeker dat papa en mama de volgende keer bij dezelfde touroperator boeken.

De chauffeur die onze auto keurig voorrijdt, waarna hij ons helpt met het inladen van de koffers. Het was toch wel spannend om de auto aan een vreemde mee te geven. Ook de volgende keer weer valet parking, dat is zeker.

Durf jij die ober, die stewardess of die chauffeur te zijn die de klant een warm gevoel geeft? Het is zo gemakkelijk en kost niets. Maar pas op, je gaat het druk krijgen want klanten worden ambassadeurs en vertellen door dat jij zo verrassend bent!


Meer voorbeelden van het overtreffen van de klantverwachting? Lees hier hoe je aan CRM doet zonder CRM pakket of hier hoe een plaatselijke supermarkt klantverwachtingen overtreft.