Hoe kun je uitblinken in je werk?

Malcolm Gladwell heeft onderzoek gedaan naar mensen die een uitzonderlijke prestatie hebben neergezet. In zijn boek ‘Uitblinkers’ laat Gladwell zien dat we teveel in talent geloven en daardoor te weinig naar andere factoren kijken die het succes van iemand bepalen.

Het blijkt dat succes niet ligt in een bijzonder brein of een verbluffend talent. Uitblinkers hebben iets bijzonders. Dit zit hem vooral in wat ze meegemaakt hebben: hun cultuur, familie en hoe ze omgaan met zaken die ze tegenkomen.

Praktische intelligentie

Een hoog IQ helpt tot op zekere hoogte in het krijgen van betere banen. De economische achtergrond van het gezin speelt echter een nog grotere rol. Kinderen uit de beter gesitueerde gezinnen krijgen meer ‘praktische intelligentie’ mee. Daarmee leren ze wanneer ze wat tegen wie moeten zeggen en hoe ze het zo effectief mogelijk kunnen brengen. Deze praktische intelligentie helpt hen in het regelen van de betere banen.

Tienduizend-urenregel

Daarnaast geldt volgens Gladwell de tienduizend-urenregel. Mensen aan de top hebben heel hard gewerkt om boven de rest uit te stijgen. Onderzoek heeft uitgewezen dat ze globaal tienduizend uur hebben gewerkt om dit topniveau te bereiken.

6 belangrijke kenmerken van een uitblinker

Er zijn 6 belangrijke eigenschappen die uitblinkers kenmerken:

1. Zichtbaar zijn

Zorg ervoor dat je zichtbaar bent. Dit kan op de volgende vijf manieren:

• Spreek je ambitie uit. Mensen denken niet uit zichzelf aan jou.
• Formuleer je boodschap sterk. Zeg niet ‘Ik denk’ of ‘Ik geloof’, dat komt weifelend over.
• Doe vooral informeel zaken. De kaarten zijn vaak al geschud voorafgaand aan een   formeel overleg.
• Kies niet alleen voor inhoudelijk interessante projecten. Kijk ook naar strategische klussen die misschien minder interessant zijn, maar waarmee je jezelf kunt presenteren.
• Formuleer een career-pitch. Als je de directeur tegenkomt in de lift, moet je in een paar zinnen kunnen zeggen wat je doel is: een project, promotie, naar het buitenland.

2. Heb zelfkennis

Kies een functie die bij je past. Je biedt jezelf zo de beste kans om je eigen kwaliteiten te ontwikkelen. Vragen die je jezelf kunt stellen zijn: waarin onderscheid ik me van collega’s? Werk ik goed in teamverband? Ben ik iemand die overzicht houdt?

3. Zit niet vast aan patronen

Je kunt gemakkelijk een werkmethode die van tevoren in teamverband is afgesproken loslaten en overschakelen op een effectievere werkwijze.

4. Verzorg je eigen PR

Zorg dat je opvalt: superieuren kennen jou en je prestaties. Netwerken binnen en buiten de organisatie helpt je bij een eventuele promotie. Leer je collega’s kennen. Uit cijfers blijkt dat personen die worden voorgedragen veel vaker de promotie krijgen, dan zij die er intern op solliciteren.

5. Weet om te gaan met eigen fouten

Een risico nemen en dan een fout maken is geen ramp. Zolang je het maar toegeeft aan jezelf en je collega’s en ervan leert.

6. Zet woorden om in daden

Kennis is voor iedereen toegankelijk. Het gaat er echter om dat nieuwe kennis snel wordt toegepast en optimaal resultaat oplevert.