Hoe kom je erachter wat werkelijk belangrijk voor jou is?

Vaak leven we automatisch ons leven. Onbewust. In een roes, rennend van activiteit naar activiteit. We laten ons leiden door impulsen. Geleefd door de kracht van gewoontes. We vermijden zaken die niet fijn zijn en blijven uit gemakzucht liever in onze comfortzone. Dag in, dag uit. Jaar in, jaar uit. En zo gaat het leven verder.  Hoe kom je er nu achter wat werkelijk belangrijk voor jou is? Met deze oefening ontdek je het zelf!

Pak pen en papier en zoek een fijne plek waar je je in stilte kunt concentreren. Sluit je ogen en haal een paar keer diep adem. Stel je voor dat je gestorven bent, maar door een wonderbaarlijke omstandigheid toch getuige kan zijn van je eigen begrafenis. Waar zou de begrafenis plaatsvinden? Hoe ziet het eruit? Wie zouden er zijn? Neem de tijd om een duidelijk beeld te vormen. Als er emoties, sensaties in je lichaam of gedachten opkomen, laat ze er maar zijn. Dit hoort erbij. Stel je nu voor dat iemand die je dierbaar is gevraagd wordt iets te zeggen over datgene wat jij symboliseerde in je leven. Over wat je lief was. Over de weg die je nam. Schrijf op wat je vreest dat die ander zou zeggen als je je leven blijft leven zoals je nu doet. Schrijf daarna op wat die ander misschien denkt, maar niet in het openbaar zou durven zeggen. Wat zou je heel erg vinden om te horen?

De toespraak kan ook heel anders zijn. Stel je voor dat je van nu af aan een leven leidt dat aansluit bij wat je werkelijk belangrijk vindt. Dat betekent niet dat al je doelen als een wonder ineens bereikt zullen zijn, maar wel dat de richting die je in je leven inslaat duidelijk en zichtbaar is. Opnieuw wordt iemand gevraagd te vertellen over jou. Stel je voor wat je het liefst als meest zichtbare kwaliteit van je leven had gezien. Wat zou je willen horen over de manier waarop je hebt geleefd? Wat wil je dat anderen gezien hebben? Wat gaf je aandacht? Welke keuzes maakte je? Wat had prioriteit? Welke sprongen in het diepe heb je gemaakt? Hoe keek je naar jezelf? Wat zou je diep raken als dat gezegd zou worden? Alles mag opkomen, schrijf het op en ontdek zo wat werkelijk belangrijk voor je is.

Oefening gebaseerd op werk van: R. Harris., De valstrik van het geluk en S. Hayes en S. Smith., Uit je hoofd in het leven.


De nieuwe therapievorm Acceptance and Commitment Therapy (ACT) helpt je om te ontdekken wat werkelijk belangrijk voor je is en concreet te handelen vanuit je persoonlijke waarden. In de training ACT leer je in 3 dagen wat ACT is, hoe je de kracht van ACT kunt integreren in je leven én hoe je dit kunt overbrengen op anderen.

button training