Hoe haal ik mijn targets in het nieuwe jaar?

Het einde van het jaar nadert in een rap tempo. Tijd om de stand van zaken te inventariseren. Heb jij je jaartargets behaald? Deze 10 tips helpen je (alsnog) je doelen te behalen.

1. ‘People who do things with a smile will succeed most of time’

Pak je doelstellingen er nog eens bij en omarm de gestelde target of verkoopdoelstelling als een uitdaging. Het heeft geen zin om er boos of chagrijnig over te zijn. Een positieve houding is belangrijk in de commerciële wereld en geeft je positieve energie. Dus we gaan aan de slag!

2. Maak gebruik van je opgebouwde relaties

Denk eens na over tevreden klanten waar je een goede klik mee hebt. Vraag of je ze mag inzetten als referentie. Wellicht wil een klant een telefoontje voor je plegen naar een prospect waar je op bezoek mag komen.

3. De échte reden waarom klanten weglopen

”Ja, maar onze prijzen zijn hoger dan die van de concurrent”. Is dat echt waarom voormalige klanten niet meer kopen? Integendeel! Onderstaande onderzoeksresultaten laten de werkelijke reden zien. Aandacht, proactiviteit en afspraken nakomen zijn facetten die klanten erg belangrijk vinden. Slechts 17% loopt weg i.v.m. een te hoge prijs.

  • 92% Men ervaart onvoldoende aandacht zodra men klant is
  • 88% De organisatie onderneemt geen initiatief
  • 81% Gemaakte afspraken worden niet nagekomen
  • 77% Fouten worden niet adequaat opgelost
  • 17% De prijs is te hoog

4. Daarom heeft een mens twee oren en één mond

Je hebt maar één mond, maar wel twee oren. Gebruik die dan ook in verhouding. Denk aan twee succesformules:

  • LSD: Wat is ‘echt luisteren’? Dat is LSD: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen.
  • NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander. Ga niet de voordelen noemen waarvan de klant moet denken dat jouw product ze heeft, maar laat hem of haar dit zelf formuleren.

5. In het verleden behaalde resultaten bieden motivatie voor de toekomst!

Verhoog je motivatie: kijk weer eens naar successen uit het verleden. Die kunnen je ook nu weer helpen om je strategie te bepalen (of verbeteren) bij je klanten.

6. Maak gebruik van de kracht van je team of organisatie

Vergeet niet dat je een unieke organisatie hebt! Veel verkopers vergeten dat. Betrek je team. Noem bijvoorbeeld in je USP’s dat er in jouw supportteam iemand werkt die gespecialiseerd is in de integratie van CRM-systemen met communicatiemiddelen (als dat relevant is voor de beoogde opdracht). Zo laat je zien dat je een maatwerkoplossing hebt voor een klantprobleem.

7. Laat je inspireren door anderen

Probeer eens van gedachten te wisselen met andere topverkopers: nodig die succesvolle man of vrouw die je ontmoette tijdens dat congres eens uit voor een lunch. Dat werkt gegarandeerd motiverend en het levert je minstens 2 of 3 tips op.

8. Coach jezelf naar succes!

Zorg dat je een coach hebt (je manager of een andere persoon) die je scherp houdt.
Een Amerikaans onderzoek van de Sales Executive Council – onder 38 verkoopafdelingen bij 11 verschillende organisaties in diverse landen/culturen – laat het volgende zien:

  • Verkopers die minder dan twee uur per maand werden gecoacht, behaalden 90% van de gestelde targets;
  • Verkopers die tussen de twee uur en drie uur per maand werden gecoacht, behaalden 92% van de gestelde targets;
  • Verkopers die meer dan drie uur per maand werden gecoacht, behaalden 107% van de gestelde targets.

9. Vier je behaalde mijlpalen

Vier elk succes! Enjoy the ride: de klimmers naar de top van Mount Everest zijn niet alleen aan het glimlachen op de top, maar vieren elke letterlijke mijlpaal!

10. Geloof in jezelf

Blijf geloven in jezelf: als jij dat al niet meer doet, wie dan wel? Op naar een volgend succes!