Hartelijk gefeliciteerd, maak er een mooie verjaardag van!

Ondanks, misschien wel dankzij, allerlei vormen van digitaal communiceren wordt persoonlijk contact en aandacht steeds belangrijker. Onze communicatie verloopt steeds meer via digitale platformen en kanalen. We nemen minder tijd om elkaar fysiek op te zoeken dan wel te spreken!

Zakelijk gebruik van social media

30 juni 2014 was het alweer de vijfde door Mashable in het leven geroepen Social Media Day. Naar aanleiding van het onderzoek dat door Mashable is uitgevoerd, valt het mij op dat zakelijk gebruik van social media enorm achterblijft. Dit onderzoek is uitgevoerd onder 4700 (vooral Amerikanen maar ook een aantal Nederlanders) personen. Uit het onderzoek komt onder andere naar voren dat 43% van de deelnemers niet zonder Facebook zou kunnen. Verrassend is dat 95% van de deelnemers aan het onderzoek aangeeft door het leven te kunnen zonder LinkedIn. Als er nu één helder geprofileerd en relevant social media netwerk is, dan is dat wel LinkedIn! LinkedIn is hét zakelijke netwerk met meer dan 300 miljoen gebruikers wereldwijd en in Nederland inmiddels meer dan 5 miljoen gebruikers.

LinkedIn voorbij aan de rolodex

LinkedIn wordt steeds relevanter voor zakelijk gebruik. LinkedIn was vroeger vooral je Social CV met daarbij wat aanbevelingen. Inmiddels kun je je vaardigheden aangeven en dat door bezoekers aan je profiel laten waarderen. Het gebruik van groepen om kennis te delen en op te doen wordt steeds vaker gedaan. Company Profielen worden gebruikt om relevante artikelen uit de branche maar ook van de organisatie zelf te delen met volgers. Door het slim inrichten van LinkedInToday (Pulse) ontvang je zelf relevante inzichten en kennis uit je eigen branche en van belangrijke beïnvloeders. Het is nu ook mogelijk om zelf als INfluencer direct binnen het LinkedIn netwerk een artikel te schrijven en te delen. Hierdoor bouw je autoriteit binnen je vakgebied op. Ook mijn artikelen die ik als INfluencer schrijf zijn hierop te lezen.

Zakelijk netwerken met LinkedIn

Bovenstaande ontwikkelingen binnen LinkedIn zijn goed en handig, echter lang niet iedereen maakt daar gebruik van. LinkedIn Contacts biedt een schat aan waardevolle informatie over jouw zakelijke netwerk. Aldus LinkedIn: “Een gezonde professionele carrière begint met gezonde zakelijke relaties”.

Wellicht ken je het wel op Facebook, wanneer iemand jarig is snel even een kaartje sturen of een kort berichtje op de timeline van die vriend/ kennis plaatsen. Dat kan nu ook een stuk eenvoudiger op LinkedIn. Natuurlijk staan verjaardagen van contactpersonen ook wel in een CRM-systeem, maar hoeveel organisaties doen daar wat mee? Uiteindelijk doet men zaken met de vent (en natuurlijk ook de vrouw).  Persoonlijke aandacht schenken aan je zakelijke netwerk, kun je nu heel eenvoudig doen omdat LinkedIn je iedere dag herinnert wat er gebeurt binnen je netwerk. LinkedIn geeft bijvoorbeeld aan of iemand jarig is of iemand een nieuwe baan heeft gekregen. Door je contact een persoonlijk berichtje te sturen voor een verjaardag of nieuwe baan, besteed je persoonlijke aandacht aan je contacten. Eveneens is het een mooi contactmoment. Wie weet wat daaruit kan voortvloeien.

Even praktisch

Is het ingewikkeld om te doen? Nee.
Kost het veel tijd? Misschien wel 10-15 minuten per dag.

Wat is de ROI (Return on Investment)? Dat is vooraf lastig aan te geven. Zelf feliciteer ik nu met enige regelmaat mijn zakelijke contacten. Ik ontvang daar positieve reacties uit. “Wat aardig!”  “Wat attent dat je daar aan denkt.” “Zullen we weer eens een keer koffie drinken…”

Ook in deze tijd van digitaal zakelijk netwerken blijft persoonlijke aandacht zeer belangrijk. LinkedIn maakt het je gemakkelijk om daarop in te spelen door al heel veel voor jou voor te bereiden.

Ik wens jullie veel persoonlijke contactmomenten toe!