GET SOCIAL

Social media bieden vele kansen voor jouw zakelijke succes. Maar alleen met een doordachte aanpak! Lees dit artikel voor een vlekkeloze start!

Social media zijn niet meer weg te denken uit het medialandschap en is steeds meer een startpunt bij het zaken doen in de digitale wereld. In Nederland zijn dagelijks 4,3 miljoen mensen actief op Facebook en 1,5 miljoen mensen op Twitter (bron: Newcom Research & Consultancy). Met deze kritieke massa bieden social media kansen om zakelijk succesvol actief te zijn en je businessactiviteiten ermee te ondersteunen. In dit artikel wil ik een aantal tips geven om jou als professional op een succesvolle manier meer te laten halen uit de mogelijkheden die social media bieden.

Business doelstelling

Voordat je aan de slag gaat met social media is het belangrijk om na te denken waarom je op het punt staat dit te doen en wat je wilt dat het je oplevert. Door te starten vanuit een business doelstelling koppel je social media gebruik concreet aan een doel dat bijdraagt aan jouw zakelijke succes. Op basis van de gedefinieerde doelstelling kun je ook jezelf kritisch afvragen of social media daadwerkelijk bijdraagt aan het behalen van het gewenste resultaat, misschien zijn er andere instrumenten die effectiever zijn.

Sluit aan op waar je doelgroep zit

Social media bieden de kans om echte interactie met echte mensen aan te gaan. Voorwaarde is dat je wel de plekken kiest waar deze mensen daadwerkelijk zitten. Mocht blijken dat jouw (potentiële) klanten geen gebruik maken van social media, dan kun je je afvragen of je er veel tijd in moet stoppen. Je kunt met behulp van Google, maar ook een ‘people search engine’ als 123people, achterhalen waar de mensen, die voor jou belangrijk zijn, actief zijn op sociale netwerken.

Beschikbare tijd

Actief zijn op social media betekent een extra communicatiekanaal (zoals een extra telefonische ingang) en daarmee een (mogelijke) extra belasting op de beschikbare werktijd. Ieder social media platform kent haar eigen dynamiek en tempo; een LinkedIn-groep vraagt veel minder om het snel reageren terwijl dat bij Twitter heel belangrijk kan zijn. Houd hier ook rekening mee bij het maken van je keuze.

Breng eerst iets, alvorens dingen te willen halen

Social media kan je helpen om relaties met klanten te versterken, maar het ligt er wel aan hoe je het zelf aanpakt. Het zijn vluchtige kanalen met veel informatie, hierdoor zijn mensen snel afgeleid en kritisch in waar ze aandacht aan geven. Een gebruiker redeneert op basis van het principe ‘What’s in it for me?’. Denk daarom goed na over wat jij voor interessante zaken kunt delen en brengen via een social media kanaal. Gebruik social media ook vóór je ermee aan de slag gaat. Je kan namelijk gemakkelijk te weten komen wat de voor jou relevante mensen leuk vinden. De kans is groot dat ze het hier over hebben via social media met anderen.

Sta open voor interactie

Deelnemen aan social media betekent dat door de openheid van de meeste platformen iedereen uit het niets kan reageren op zaken die je deelt, of je vragen kunnen stellen. Is jouw doel om alleen te zenden, zorg dan dat je de verwachtingen van andere gebruikers goed managed door duidelijk aan te geven wat men wel en niet van je kan verwachten.

Als je op basis van bovenstaande randvoorwaarden aan de slag wilt met social media doe dan je voordeel met de onderstaande 10 tips:

Tip 1:

Mensen zijn gevoelig voor aandacht en social media wordt juist sociaal als je dit ook bewust (en oprecht) geeft. Neem op regelmatige basis de tijd om te kijken wat je netwerk allemaal doet (bijv. aan de hand van tweets of via de updates op LinkedIn) en reageer op het moment dat je dit zinvol acht.

Tip 2:

Activeer anderen om je heen door mensen met elkaar in contact te brengen, bijvoorbeeld wanneer iemand op zoek is naar specifieke expertise. Ook kan je klanten als ‘ambassadeur’ in een bericht noemen op het moment dat je reageert op een vraag van een potentiële klant.

Tip 3:

Plan je social media activiteiten in zodat het ook echt een structureel onderdeel in je werkzaamheden wordt. Op deze manier dwing je jezelf om regelmatig deel te nemen waardoor je (hopelijk) ook echt resultaten zult merken. Door er ‘regelmatig te zijn’ zullen andere mensen jouw aanwezigheid ook meer zien en waarderen.

Tip 4:

Focus je op de inhoud. Door de inhoud voorop te stellen zul je minder commercieel overkomen en krijgen mensen een beter beeld van de kennis die je in huis hebt, wat bij kan dragen aan jouw reputatie.

Tip 5:

Zorg dat je een professionele en herkenbare uitstraling hebt op alle platformen die je gebruikt. Verdiep je ook in hoe je jouw zichtbaarheid zo goed mogelijk kunt benutten. Als je bijvoorbeeld zichtbaar wil zijn op LinkedIn, is het verstandig om een profiel te hebben wat 100% compleet is. Met een 100% compleet profiel op LinkedIn word je vaker gevonden als mensen op LinkedIn zoeken en zal je ook hoger in de resultatenlijst getoond worden. Lees hier wat je nodig hebt om een 100% compleet profiel te hebben.

Tip 6:

Bedenk naast het plaatsen van je eigen informatie en updates ook hoe je business kansen kunt vinden door te zoeken in updates van anderen. Wat zou iemand plaatsen waarmee jij in contact wil komen? Door te zoeken op gerelateerde zoekwaarden kan je deze persoon traceren. Dit kan een krachtig instrument zijn als startpunt voor jouw verkoopproces. Je kunt bijvoorbeeld alle updates op LinkedIn (LinkedIn Signal*) doorzoeken, je ziet dan ook updates van mensen met wie je niet bent verbonden.

Tip 7:

Social media kan je veel inzichten verschaffen in wat er met je activiteiten gebeurt. Probeer vanuit je business doelstelling te bepalen welke indicatoren belangrijk voor jou zijn om te weten of je succesvol bent geweest. Het aantal clicks op een link kun je bijvoorbeeld eenvoudig zien door links via bit.lyte maken. Of wil je graag weten wie jouw pagina bezoekt? LinkedIn geeft je het inzicht in wie je profiel heeft bezocht. Je kunt deze informatie vinden door in te loggen op LinkedIn en dan naar de Profile stats-pagina * te gaan. Je kunt deze informatie ook vinden door vanaf de homepagina, als je bent ingelogd, rechts op de pagina te klikken in het kader ‘Who’s viewed your profile’.

Tip 8:

Zorg dat naast jezelf als professional ook het bedrijf (indien van toepassing) zichtbaar is. Op LinkedIn kun je bijvoorbeeld als bedrijf ook zichtbaar zijn door een LinkedIn-bedrijfspagina aan te maken. Bekijk eens het voorbeeld van de ICM LinkedIn-bedrijfspagina*. Met een bedrijfspagina kun je informatie over jouw organisatie vermelden, zijn medewerkers zichtbaar en kunnen geïnteresseerden de bedrijfspagina volgen. Deze volgers kun je via de bedrijfspagina ook informeren met behulp van updates.

Tip 9:

Manage de verwachtingen via de kanalen die je inzet. Mensen die actief gebruiker zijn hebben een eigen beeld van hoe het kanaal gebruikt wordt en baseren ook hun verwachten hier op. Een voorbeeld van hoe je dit kunt doen op Twitter zie je bij de Amerikaanse digitale media analyst, Jeremiah Owyang. Hij verwijst vanuit zijn Twitter-profiel (bio) naar zijn blog hoe hij Twitter gebruikt, waarmee hij probeert de verwachtingen vooraf te managen.

Tip 10:

Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen van social media (bijvoorbeeld platformen zoals Facebook, LinkedIn en Twitter) via de dagelijkse tips & tricks van de Nederlandse Social Media Academie.