Functioneringsgesprekken

Wat is een functioneringsgesprek?

Een functioneringsgesprek is een georganiseerd gesprek tussen een werknemer en werkgever. Het doel van deze gesprekken is het evalueren en verbeteren van het functioneren van de werknemer. Om een duidelijk beeld te krijgen van een functioneringsgesprek, kun je het vergelijken met een beoordelingsgesprek. Tijdens een beoordelingsgesprek kijkt de werkgever samen met jou terug op de afgelopen tijd. Tijdens een functioneringsgesprek ligt de focus juist op de toekomst.
Er kan besproken worden hoe er prettiger en efficiënter gewerkt kan worden maar ook of de werknemer problemen ervaart op de werkvloer met bijvoorbeeld werkzaamheden of collega’s.

Het bijzondere van een functioneringsgesprek is dat beide partijen gelijkwaardig zijn en allebei een gelijkwaardige input hebben. Er kunnen samen concrete afspraken gemaakt worden en eventueel kan de werknemer feedback geven over het functioneren van de leidinggevende. Het is gebruikelijk om een functioneringsgesprek eenmaal per jaar te voeren.

Hoe bereid ik een functioneringsgesprek voor?

Vaak heb je voor een groot deel zelf in de hand hoe functioneel het gesprek is. Je kunt je goed voorbereiden door vooraf vragen aan jezelf te stellen. Wat wil ik aan mijzelf verbeteren? Welke verbeteringen wil ik zien op de werkvloer? Ook is het verstandig om aantekeningen te maken zodat je altijd kunt terugblikken op belangrijke punten die je uit het gesprek gehaald hebt.

Hoe voer ik als leidinggevende functioneringsgesprekken?

Bekijk hier de training Functionerings- en Beoordelingsgesprekken van ICM opleidingen & trainingen.

Meer lezen?

Klik hier om meer te leren over belangrijke non-verbale communicatie tijdens een (functionerings)gesprek.