Financial: Stijg naar de top met deze competenties

De klant is waarschijnlijk niet het eerste waar je als financial aan denkt als je ’s ochtends Excel opent. Toch is het ook voor jou interessant om klantgericht te denken. Sterker nog: klantgerichte competenties kunnen het verschil maken tussen het wel of niet realiseren van je volgende carrière-stap. Lees waarom en hoe je als controller effectiever kan werken door kennis te combineren met competenties.

De klant geeft je bestaansrecht

De basis van het speelveld van de controller ligt in het voeren van een degelijke administratie. Heldere boekhoudregels, een sluitende balans en een wetboek vol regelgeving. Daarbij is kennis natuurlijk een belangrijke basis. Het woord zegt het eigenlijk al: juiste, tijdige en volledige cijfers vormen de basis. Daarna begint het echte werk: de teamleider, manager of directeur (oftewel: de interne klant) gaat met de cijfers aan de slag. Zo geeft de interne klant bestaansrecht aan de financial.

De klant kan het. Dus de klant wil het!

Laten we Karin de teamleider als voorbeeld nemen. Karin is gewend om informatie te krijgen in hapklare brokken die naadloos aansluiten bij haar wensen. Thuis kan ze met video on demand tv kijken wanneer het haar uitkomt, de lekkerste recepten tovert ze op de iPad en een weekendje weg is only a mouseklick away. Is zij binnen haar werk geholpen met een Excelsheet met een reeks kolommen en cijfers over de afgelopen maand? Nee. Karin wil haar team kort cyclisch sturen met duidelijk en to-the-point cijfermateriaal. Wat zij wil weten is: welke medewerkers werken het meest efficiënt, haal ik deze maand de gestelde normen en zijn  alle medewerkers tevreden. Deze behoefte van Karin als klant zorgt er voor dat bijvoorbeeld Lean zo hip en succesvol is. Het voldoet aan de behoeften van de klant. Om effectiever te kunnen werken als controller zul je moeten weten wat de behoefte is van je klant. Want met die informatie weet je hoe je jouw cijfermateriaal het beste kunt aanleveren om je klant zo goed mogelijk te helpen.

Scoren met cijfers

Cruijff zei het mooi: “Je gaat het pas zien als je het door hebt”. Voor ons financials zijn cijfers een done deal, maar besef wel dat dat niet zo is voor degene die aan de andere kant van de tafel zit. En juist daar kunnen we scoren. Help de klant door het woud van KPI’s, EBIT’s en kostenverdeelmodellen. Cijfers alleen zeggen namelijk niet alles. Pak de ruimte die er is om samen met de klant de brug te slaan naar de dagelijkse praktijk waar de klant zich in bevindt. Daar kun je de klant in helpen en naast kennis vraagt dat om een set  klantgerichte competenties

Stap uit je comfort zone

De toegevoegde waarde ligt daar waar de comfort zone eindigt. Een mooi vooruitzicht, alleen het kan voor financials wel een stap zijn om de (veilige) kennis wat meer los te laten en zich op het veld van competenties te begeven. Want dat is de omgeving die er voor kan zorgen dat je je klant leert kennen en je hem of haar ook daadwerkelijk kunt ondersteunen. De volgende competenties kunnen jou als financial verder brengen:

1. Gespreksvaardigheden.
Stel vragen en leer je klant kennen.

2. Communicatieve vaardigheden
Pas je communicatiestijl aan. Als financial ben je gewend aan de afkortingen en de betekenis er van. De klant is daar, als non-financial, niet bekend mee.

3. Klantfocus
Ken de business van je klant en wees er oprecht geïnteresseerd in. Dat maakt het contact ook nog eens een stuk leuker.

1+1= 3

Als je vervolgens jouw kennis en je verworven competenties samen inzet, zul je merken dat ze elkaar versterken. Door de competenties weet je wat de klant wil en door je palet aan kennis kun je de klant daar ondersteunen waar het nodig is. Deze combinatie maakt jouw werk effectiever en een stuk leuker. Je weet dan ook meteen waar je het voor doet.

Dit is de reden waarom de opleiding tot assistent controller je verder ontwikkelt op zowel de inhoud (kennis) als de competenties. Alleen door deze zaken te combineren, kun je het verschil maken.