Denk vanuit de waarde van jouw bedrijf

Laat het bedrijf waar jij werkt zich vooral leiden door beleid, procedures en formats in plaats van te kijken naar de unieke wensen van elke klant? Lees dan Verdraaide Organisaties van Wouter Hart. Learning & Development consultant van ICM Opleidingen & trainingen Jan-Bart Bouwmans geeft jou alvast de centrale boodschap van dit boek.

De drang van organisaties om zoveel mogelijk beheersbaar te maken leidt tot een inefficiënte bedrijfsvoering met een slechte dienstverlening. Dat stelt Wouter Hart in zijn boek Verdraaide Organisaties. Daarin blijkt dat er een groot aantal bedrijven bestaat dat zich laat leiden door het goed laten lopen van interne processen en systemen in plaats van deze te gebruiken om de werkzaamheden van het bedrijf te ondersteunen.

Ik ben lid van ons intern auditteam en heb het boek gekregen na een van mijn eerste auditrondes. De betekenis van de titel van het boek werd na het lezen van de eerste pagina’s meteen helder: er zijn te veel mensen en organisaties die zich laten leiden door bureaucratische regels en systemen en hierdoor hun flexibiliteit en aanpassingsvermogen verliezen. Ze weten niet meer ‘tussen de regels door te lezen’ en het systeem wordt voor hen werkelijkheid.

Dit is de bedoeling

Hoe dit is ontstaan en hoe je dit kunt veranderen laat Wouter Hart zien in het boek. In het eerste hoofdstuk legt Wouter Hart zijn onderstaande ‘doodeenvoudige modelletje’ uit.

modelletje

 

Het model bestaat uit drie cirkels. De binnenste cirkel is de ‘bedoeling’, de middelste cirkel staat voor de ‘leefwereld’ en de buitenste cirkel staat voor de ‘systeemwereld’. Met de ‘bedoeling’ wordt datgene bedoeld waarvoor een organisatie bestaat. De bedoeling voor een ziekenhuis is bijvoorbeeld dat patiënten weer gezond worden. De ‘leefwereld’ staat voor de wereld zoals we die in het hier en nu kunnen waarnemen en de ‘systeemwereld’ omschrijft Wouter Hart als weergave van de leefwereld. De systeemwereld is het beeld van hoe je in de leefwereld zou moeten werken volgens beleid, procedures, instructies, targets, eisen, formats, sjablonen, enzovoort.

Hier gaat het mis

Veel bedrijven denken van de buitenste cirkel naar de binnenste toe; van de systeemwereld, naar de leefwereld, naar de bedoeling. Zo worden werkzaamheden en gedrag beïnvloed door systemen en staat de systeemwereld centraal. In deze wereld is er geen ruimte voor variatie en wegen de benodigde hoeveelheid tijd en geld het zwaarst bij het nemen van een beslissing.

De meest succesvolle ondernemingen werken echter andersom. Bij die bedrijven staat de bedoeling centraal. Om de bedoeling heen organiseren ze een leefwereld waarin medewerkers eigenaarschap voelen en verantwoordelijkheid willen. Ondersteunend aan de leefwereld richten ze de systeemwereld in. De klant staat zo centraal en er is interactie tussen het bedrijf en de klant(en). Herken jij de (geheel toevallige) link met ‘Start with why’ van Simon Sinek ook? Zo zou elk bedrijf zich toch moeten organiseren?!

De meest leerzame onderdelen van dit boek

  • Het simpele, maar zeer toepasbare model;
  • Het inzicht dat er inderdaad veel bedrijven volgens een verkeerde denkrichting werken;
  • De voorbeelden van bedrijven die vanuit de systeemwereld of vanuit de bedoeling werken;
  • De praktische toepasbaarheid van het zevende en laatste hoofdstuk van het boek;

Mijn persoonlijke tip voor jou

Wil jij ontdekken waar jij je verantwoordelijkheid kunt nemen om jouw organisatie te verbeteren? Dan is Verdraaide Organisaties absoluut het lezen waard! Maar ook wanneer jouw organisatie wel werkt vanuit de bedoeling is het boek een must read. Een feest der herkenning en er is altijd ruimte voor verbetering, toch?!

Veel succes met het omdraaien van de denkrichting van jouw organisatie!