1. Doe een vitaliteitscheck

Stel je eens voor dat jouw energievoorraad een batterij is. En dat 100% staat voor volledige energie.

BatterijHoe vol is jouw batterij? Zet eens een streepje tussen de 0% en 100%. Hoeveel verschil zit er tussen de 100% en jouw huidige niveau? Kun je dit verschil voor jezelf verklaren? Voor veel mensen is dit best een confronterende oefening. Ze realiseren zich opeens dat ze veel meer energie zouden kunnen hebben. En wie wil dat nou niet? Een van de oorzaken van een lage energievoorraad is te veel stress. Te veel of voortdurende stress veroorzaakt dat ons lichaam niet herstelt; het blijft steeds in een actieve en alerte staat. Om dit tegen te gaan, is het essentieel om hersteltijd in te lassen. Gun jezelf die hersteltijd ook.

2. Maak afspraken over je bereikbaarheid

Opladen tijdens de kerstvakantie is het effectiefst als je tijdelijk de aanvoer van impulsen die te maken hebben met je werk stop zet. Doe dit dan ook. Om dit toe te laten is het fijn als je vervanging kunt regelen gedurende je afwezigheid. Vervanging regelen klinkt als iets groots, maar stelt eigenlijk minder voor dan je misschien zou denken. Zet in je afwezigheidsinstellingen van je e-mail de contactgegevens van een collega die men kan benaderen voor écht urgente zaken. Veel andere zaken lossen zich vanzelf op of kunnen wachten tot na je vakantie. Zijn er dingen die jij zelf echt moet opvolgen? Doe dit dan op vaste tijdstippen en stel jezelf een maximum aan tijd om er mee bezig te zijn.

3. Neem de tijd om jezelf te inspireren

Neem nu de tijd om tijdschriften, artikelen en boeken te lezen waar je in drukkere perioden niet aan toekomt.

4. Schrijf werkgerelateerde ideeën op voor na je vakantie

In een periode van ontspanning krijg je vaak veel goede ideeën. Waak ervoor dat je er niet meteen mee aan de slag gaat. Stuur ze naar je eigen werkmail of schrijf ze voor jezelf even kort op. Ga hier na je vakantie weer mee aan de slag.

5. Gun jezelf tijd voor reflectie

De kerstvakantie is een mooi moment om terug te denken aan het afgelopen jaar. Kijk terug met een positieve blik. Wat heb je geleerd? Wat ging goed? Wat ga je de volgend jaar anders doen? Dat brengt ons bij tip 6.

6. Zet je voornemens om in een concreet stappenplan

Denk klein en realistisch voor groot resultaat. Deel je voornemen op in kleine concrete stapjes en deel deze met je omgeving. Hoe meer mensen weten van jouw voornemens voor 2016, hoe meer committent je voelt om het waar te maken.

7. Maak een takenlijst voor na je vakantie

Zorg voor je vakantie voor een takenlijstje met zaken die na je vakantie als eerste opgepakt moeten worden. Dit helpt je om met een leeg hoofd je vakantie in te gaan.

8. Zorg voor voldoende lichamelijke activiteiten overdag

Door fysieke beweging kun je je gedachten verzetten, waardoor je hoofd helder blijft. Daarnaast wordt je lichaam moe, wat je nachtrust bevordert.

9. Pak rustig de draad weer op

Houd de eerste twee dagen na terugkomst van vakantie zo veel mogelijk vrij van afspraken. Dat geeft je de tijd om de taken die je voor je vakantie hebt ingepland uit te voeren, bij te praten met collega’s en je mail weg te werken.

10. Vergeet nooit te lachen

Als we humor gebruiken, wordt het ook makkelijker om met uitdagingen om te gaan. We zijn minder snel uit het veld geslagen en durven meer open te staan voor verandering. Onze innerlijke kracht neemt toe. Humor relativeert, verbindt en verfrist. Lachen werkt aanstekelijk en het is gezond. Humor kan ook relativerend werken. Door een grapje zijn al heel wat gespannen situaties opgelost. Samen lachen haalde dan net even de druk van de ketel, waardoor de lucht meteen opklaarde en ieders batterij weer kon worden opgeladen.

Download PDF tips