1. Toon interesse in anderen

Interesse in mensen is één van de belangrijkste stappen om jezelf zichtbaar en geliefd te maken. Omdat de meeste mensen weinig interesse in de ander tonen, laten we al snel een positieve indruk achter wanneer wij dit wél doen. Bovendien neemt je invloed toe, want mensen die goed kunnen luisteren, krijgen meer voor elkaar. Het is zoals vaker, eerst zaaien en dan oogsten.

2. Deel de resultaten van je werk

Het gaat hier niet om borstklopperij! Je zichtbaarheid vergroten gaat er niet om jezelf koste wat het kost onder de aandacht te brengen. Het gaat hier om een bewust en zorgvuldig proces. Ga jezelf niet overschreeuwen! Maar laat gewoon zien waar je mee bezig bent geweest en welke bijdrage dit aan ons team of onze business heeft geleverd. Want goed werk mag gezien worden.

3. Blijf dicht bij jezelf

Laat niet alleen zien wat je doet en wat de resultaten van je werk zijn, maar laat vooral zien wie je bent. Je bent namelijk veel meer dan je werk. Ontspan, wees jezelf en heb geloof in je eigen kwaliteiten.

4. Durf je kwetsbare kant te tonen

Er zijn veel manieren om je relaties met anderen te verbeteren. Bijvoorbeeld met een welgemeend compliment. Hierdoor laat je blijken dat je iemand waardeert en erkent, waardoor de onderlinge band zal groeien. Of vraag feedback aan je omgeving, waardoor je laat zien dat je de mening van de ander op prijs stelt en je wilt ontwikkelen. Door deze feedback krijg je de kans om effectiever te worden in je werk en privéleven. Andersom zal de ander zich misschien ook kwetsbaarder durven op te stellen en je om feedback vragen. Dit zal vast en zeker een positief effect hebben op de samenwerking en relatie!

Hoe vaak geef jij mensen een compliment?

Durf jij je kwetsbaarheid te tonen en feedback te vragen?

Ben jij in staat om je ongelijk toe te geven aan iemand?

Kun jij iemand die je heeft gekwetst werkelijk vergeven?

Het toepassen van deze situaties lijkt misschien spannend en kan een grote uitdaging zijn, maar het is zeker de moeite waard. Door uit je comfortzone te komen, zal je je zichtbaarheid vergroten!

5. Ontwikkel je sterke punten

Ga voor datgene waar je goed in bent, waar je sterk in bent; en laat waar je minder goed in bent aan anderen over. Vraag maar eens aan enkele mensen in jouw omgeving wat zij zien als jouw grootste kwaliteiten. Vaak komen hier mooie reacties uit. Reacties die voor jou wellicht voor de hand lijken te liggen, maar als bijzonder door anderen worden beschouwd. En daar kun je mooi op voortbouwen.

6. Stop met bescheiden zijn

Bescheidenheid siert de mens’ is een credo waar veel mensen mee worden opgevoed, maar dat in de meeste gevallen alleen maar zorgt voor middelmatigheid: we durven niet snel te laten weten en te laten zien waar we goed in zijn.

Bescheidenheid ontstaat vaak vanuit een belemmerende overtuiging. Het idee dat je iets niet kunt of dat je er niet goed genoeg voor bent, zijn gedachten die je tegenhouden om te doen wat je echt wilt. Onderzoek dus wat je meest belemmerende overtuiging is. Dat is een rotklusje, want je wordt er in eerste instantie niet vrolijk van, maar als je er een eentje vindt die echt pijn doet zit je hoogstwaarschijnlijk op de goede weg. Eenmaal gevonden is het een kwestie van omdraaien. Hoe? Dat vind je onder deze link.

7. Bepaal je online identiteit

Zorg ervoor dat jouw uitingen zo authentiek mogelijk zijn en dat er weinig ruimte is voor vrije interpretatie. What you see is what you get! Dit is een kunst op zich, maar het kan geen kwaad om je online identiteit eens onder de loep te nemen. Google jezelf eens en laat een goede bekende een kritische blik werpen. Wat tref je dan aan? In woorden en beelden?

Personal branding ofwel persoonlijke profilering is zowel bij de online als offline zichtbaarheid niet meer weg te denken. Dit vraagt erom jezelf met aandacht neer te zetten en te profileren. Want één ding is zeker: anderen, zoals potentiële werkgevers of nieuwe klanten, kijken op jouw profiel op LinkedIn of zoeken op jouw naam in Google. Dan kan het maar beter de juiste uitstraling hebben.

8. Weet wat je hebt toe te voegen

Weten wat jezelf in de aanbieding hebt, is van groot belang. Mensen vinden het aangenaam om een positief en authentiek verhaal te horen of te lezen. Dit geeft energie en beweegt anderen tot actie. Houd op het moment dat je jezelf presenteert in gedachte dat lange verhalen over waar jij allemaal goed in bent, vaak in schril contrast staan met onze persoonlijke drive.Ofwel, wat je eigenlijk wilt vertellen. Terwijl juist dit hetgeen is waarom mensen je onthouden. Want, zoals Simon Sinek zegt: people don’t buy WHAT you do, people buy WHY you do it…

Een voorbeeld:

“Ik ben Bart, een consultant in hart en nieren. Ik reis heel Nederland (en zelfs verder) door om bedrijven te adviseren. Sparren en oplossingen bedenken is mijn tweede natuur. Ik beleef hier veel plezier aan en dat is ook zichtbaar voor de mensen met wie ik werk. Mijn doel is mensen inspireren met slimme oplossingen die bijdragen aan gebruikersgemak. En de kostenreductie die dit met zich meebrengt ervaar ik als bonus. Presenteren voor grote groepen gaat mij gemakkelijk af. Ik zorg voor afwisseling en het behouden van de aandacht en energie van de toehoorders staan bij mij voorop”.

Een omschrijving als deze geeft mensen een idee waarom Bart dit werk graag doet.

Ga er eens voor zitten en schrijf in slechts 80 tot 100 woorden jouw persoonlijke verhaal. Dit lijkt misschien overdreven, maar uiteindelijk levert het veel op! Sterker nog, het vereenvoudigt je ontmoetingen. Je stamelt niet, maar spreekt.

9. Besteed aandacht aan je uiterlijke presentatie

Tot nu toe hebben we vooral gesproken om jezelf inhoudelijk meer zichtbaar te maken. Maar uiterlijke presentatie en verzorging is ook een belangrijk onderdeel van je totale indruk en zichtbaarheid. Sommige van ons besteden hier helaas te weinig aandacht aan!

De mensen die de juiste aandacht besteden aan de manier waarop ze er uitzien komen vaak (net iets) beter over. Het vergroot vaak ook het zelfvertrouwen, want je voelt je prettiger en verzorgder. Uiterlijke verzorging (kleding, kleurstijl, haardracht) heeft ook te maken met de bereidheid jouw werk en werkomgeving serieus te nemen. Maar let wel, maak er geen modeshow van. Mensen houden natuurlijk allereerst van wie jij bent als persoon. Dus houd het altijd dicht bij jezelf, pas je kleding aan bij de cultuur van het bedrijf waar je werkt of over de vloer komt.

10. Vergeet niet te lachen!

In onze communicatie heeft lachen een groot effect. Mensen die vaak en makkelijk lachen, hebben over het algemeen een magnetische werking op anderen. Lachen ontspant en relativeert, waardoor je beter contact maakt met anderen.

 

Download PDF tips Download PDF artikel