10 tips voor storytelling met meer overtuigingskracht

We passen tegenwoordig steeds vaker Storytelling toe: in organisaties, bij trainingen, in coaching en in de commerciële wereld. Storytelling is, zoals de naam al doet vermoeden, het vertellen van verhalen. Dit hoeven geen hele boekwerken te zijn, het kan al een kort verhaal in een reclame zijn. In dit artikel geven we je tien tips voor storytelling met meer overtuigingskracht.

  1. Vorm je verhaal rondom één kernboodschap

De kracht van een verhaal is het grootst als er slechts één boodschap centraal staat. Verhalen met verschillende onderwerpen of verhaallijnen zijn verwarrend en lastig te volgen. Bepaal daarom vóór het vertellen van jouw verhaal op welke boodschap jij je richt. Dit kan bijvoorbeeld de uitkomst van de kwartaalmeting zijn of het overbrengen van jullie nieuwe bedrijfsvisie. Het is belangrijk dat deze boodschap duidelijk is voor je publiek. Zodra dit begrip er is kun je jouw verhaal opfleuren met details en diepgang, zolang die passen bij de kernboodschap. Je doel is dat na afloop van jouw verhaal iedereen die luisterde dezelfde boodschap op zijn of haar netvlies heeft staan.

  1. Zorg voor een duidelijk begin en einde

Zoals de vorige tip duidelijk maakte, komt een verhaal krachtig over als het één geheel vormt. Hier zorg je voor door je verhaal af te bakenen met een duidelijk begin en einde. Op die manier weten luisteraars wanneer ze gefocust moeten luisteren om het doel van het verhaal te begrijpen. Een duidelijk begin en einde maak je door een herkenbare opbouw of herkenbaar taalgebruik te gebruiken. Gebruik bijvoorbeeld een chronologische opbouw van je verhaal en begin met ‘Vandaag startte ik mijn dag…’ waarna je eindigt met ‘…met dat gevoel stapte ik ’s avonds mijn bed in.’.  Op die manier snapt iedereen hoe het verhaal is opgebouwd. Tussen het begin en einde focus je op jouw kernboodschap.

  1. Gebruik beeldende woorden, vergelijkingen en metaforen

Waar het overbrengen van cijfers, feiten of resultaten al snel droog en saai is, zijn verhalen inspirerend. In verhalen kunnen mensen zich herkennen en hierdoor beter inleven in de situatie. Dit is onder andere wat storytelling een krachtig communicatiemiddel maakt. Het inleven in een situatie is het makkelijkst als een verhaal beeldende informatie bevat. Zo ziet een luisteraar al snel zijn of haar eigen situatie voor ogen, waardoor het verhaal (meer) impact maakt. Maak daarom in je verhaal gebruik van beeldende woorden, vergelijkingen en metaforen. Het gaat erom dat het beeld dat je benoemt overeenkomt met wat je bedoelt, zonder dat er uitleg nodig is. Een voorbeeld van een metafoor is ‘door mijn buurvrouw een compliment te geven, plantte ik een zaadje voor onze vriendschap’.

  1. Laat in je verhaal personages optreden

Eén van de grootste voordelen van storytelling is dat het de mogelijkheid opent voor de luisteraar om zich te identificeren met één of meerdere personage(s) uit het verhaal. Er zijn allerlei aspecten waar mensen zich in kunnen herkennen of waar ze verbinding mee voelen. Denk aan de normen, waarden, verlangens of onzekerheden van een personage. Het is als het ware alsof de luisteraar in de spiegel kijkt als hij of zij zich herkent in een personage. Waar iemand zich precies in herkent is niet belangrijk, dit kan bij iedereen anders zijn. Het gaat erom dat herkenning leidt tot meer interesse in het verhaal en zo in de boodschap die je wilt overbrengen.

  1. Stem de inhoud en vorm van je verhaal af op je publiek

Om ervoor te zorgen dat jouw publiek zich snel, gemakkelijk en goed herkent in (de personages van) jouw verhaal, is het van belang de inhoud en vorm van je verhaal af te stemmen op je publiek. Een verhaal over een oude man die op reis gaat zal niet herkenbaar zijn voor een groep pubers, terwijl een verhaal over een vrouwelijke wereldleider niet veel associaties op zal roepen bij mannen die in de bouw werken. Zorg er daarom voor dat jouw verhaal aansluit bij de (werk)context waarin jouw publiek zich dagelijks bevindt. Zo vergroot je de kans dat het verhaal herkenbaar is voor en impact maakt op de luisteraars.

  1. Vertel welke obstakels je tegenkwam en overwon

Jezelf kwetsbaar opstellen is krachtig. Door het delen van jouw eigen uitdagingen, onzekerheden en twijfels vinden luisteraars herkenning in je verhaal. Iedereen loopt tegen dingen aan en heeft obstakels te overwinnen, maar vaak vinden we dit lastig toe te geven. Door het delen van jouw eigen uitdagende ervaringen ontstaat er verbinding tussen jou als verteller en jouw publiek. Een luisteraar realiseert zich dat jij net als hij of zij een mens bent met alles wat daarbij komt kijken. Dit vergroot het begrip voor elkaar en zo de aandacht voor jouw verhaal.

  1. Prikkel nieuwsgierigheid, verras en verontrust

Een verhaal moet spannend zijn en blijven om de aandacht van jouw publiek te trekken en behouden. Zorg daarom voor genoeg verrassende elementen in je verhaal en vermijd ten allen tijde voorspelbaarheid. Een voorspelbaar verhaal is saai en verveelt snel. Daartegenover prikkelt een verrassend verhaal interesse en nieuwsgierigheid. Dit doe je bijvoorbeeld door aan het begin van het verhaal een aanzet te geven voor iets dat je later pas verklapt of toelicht. Of werk met verschillende personages die elkaar verrassen, voeg interessante feitjes toe die nieuwsgierigheid prikkelen en wek onrust op via een spannend verloop van je verhaal dat uiteindelijk goed afloopt.

  1. Versterk je verhaal met persoonlijke anekdotes

Verhalen roepen associaties en herinneringen op aan bijvoorbeeld eerdere ervaringen, personen of gevoelens. Wanneer je jouw verhaal aanvult met persoonlijke anekdotes krijgt de luisteraar de kans om zijn eigen belevingswereld te koppelen aan jouw ervaring. Dit maakt de associaties en herinneringen levendiger en het vergroot de emoties die een verhaal oproept. Door persoonlijke anekdotes toe te voegen wordt en blijft de luisteraar actief, aandachtig en geïnteresseerd.

  1. Vertel je verhaal in maximaal vijf minuten

Mensen hebben een korte spanningsboog, zeker als ze naar een ander luisteren. In onze omgeving zijn allerlei afleiders aanwezig en dat worden er tegenwoordig steeds meer. Daarnaast weet je nooit wat voor andere zaken je publiek aan het hoofd heeft tijdens het luisteren naar jouw verhaal. Wellicht moet iemand nog twintig mails beantwoorden of is hij of zij in afwachting van een belangrijk telefoontje. Daarom is het belangrijk om een kort maar krachtig verhaal te vertellen, zodat je de volle aandacht trekt en behoudt en hiermee jouw kernboodschap overbrengt. Als richtlijn geven we een maximum tijd voor je verhaal van vijf minuten. Op die manier ben je er zeker van dat iedereen de tijd, rust en aandacht heeft om geïnteresseerd naar jouw verhaal te luisteren van begin tot eind.

  1. Vergeet nooit te lachen

Ook bij storytelling komt de hoofdtip van ICM gegarandeerd van pas: vergeet nooit te lachen! Iedereen luistert liever naar een verhalenverteller die een lach op zijn of haar gezicht heeft. Mensen die oprecht en vrolijk lachen hebben namelijk een magnetische werking op anderen. Lachen werkt aanstekelijk en is gezond. En nog mooier: het raakt ons hart. Een oprechte glimlach verbindt, want het is de taal van het hart, een taal die iedereen van nature verstaat. We creëren er een ontspannen en vriendelijke sfeer mee.

Gebruik ook humor in je verhaal, want humor relativeert, verbindt en verfrist. Daarnaast kan humor relativerend werken. Door een grapje zijn al heel wat gespannen situaties opgelost. Samen lachen haalt de druk van de ketel, waardoor de lucht meteen opklaart en iedereens batterij weer is opgeladen.

Vergeet dus nooit te lachen, er is geen betere manier om je tijd te besteden!

Voorbeeld van effectieve storytelling

Zoals we je in dit artikel vertellen, zorgen beelden voor begrip, inleving en nieuwsgierigheid. Daarom geven we je graag een voorbeeld mee van effectieve storytelling aan de hand van beeldend materiaal: een video.

Je bent vast bekend met de commercials van Centraal Beheer met de slogan ‘Even Apeldoorn Bellen’. In deze commercials laat Centraal Beheer op een humoristische wijze een situatie zien waar mensen niet op voorbereid zijn, maar wel risico lopen. Dit zijn precies de situaties waar zij als verzekering voor dienen. Een effectieve manier om via storytelling duidelijk te maken wat het doel van je diensten zijn. Kijk de video, ervaar het effect van effectieve storytelling en neem het mee als voorbeeld.

Storytelling trainingen

Wil je op een gedegen, professionele manier aan de slag met storytelling? Ben je op zoek naar een manier op jouw storytelling skills te ontwikkelen of verbeteren? Bij ICM bieden we verschillende trainingen aan op het gebied van storytelling. Zo leer je in de training Corporate Storytelling hoe je de juiste verhalen in je organisatie vindt, vertelt en verspreidt. Wanneer je mensen in jouw organisatie wil inspireren tot samenwerking en het verwerven van nieuwe inzichten, neem dan een kijkje op bij de training Veranderen en Inspireren met Storytelling.