In 10 stappen naar een social media strategie

Op het gebied van social media heb je ontzettend veel mogelijkheden, platforms, doelgroepen, regels en beleid. Hoe ga je om met alle opties bij het opzetten van jouw social media strategie? Ik help je op weg met deze 10 stappen.

1. Monitoren

Zorg ervoor dat je kan volgen wat er speelt bij je doelgroep. Houd in de gaten wat er binnen jouw doelgroep over jou en jouw organisatie wordt gezegd. Daarnaast kun je ook nog aangrenzende aandachtsgebieden of personen monitoren om een totaalbeeld te krijgen. Op deze manier breng je een (potentiële) brede doelgroep in kaart.

2. Wat is je doel?

Vaak zal social media marketing een onderdeel zijn van bestaande marketing- en communicatieplannen. Soms kan het ook zijn dat social media marketing exclusief wordt ingezet. Dit kan verschillende oorzaken hebben: budget, imago, experiment of aard van campagne. Hoe dan ook, in alle gevallen zal je een doelstelling moeten formuleren.

Stel jezelf deze vraag:

Wat wil ik bereiken met de verschillende mogelijkheden waarmee ik mijn bedrijf, product en/of dienst in de markt kan communiceren?

3. Doelgroep

De brede doelgroep die je in stap 1 hebt gemonitord , zul je smaller moeten maken; ook wel segmenteren genoemd. In het geval van social media marketing zullen onderstaande kenmerken minimaal aanwezig moeten zijn binnen jouw doelgroep:

  • Actief online;
  • Actief binnen sociale netwerken en content sharing platforms.

Om voor jezelf duidelijk te maken hoe jouw doelgroep eruit ziet maak je een persona. Dat is een gedetailleerde omschrijving van een (fictief) persoon die kenmerkend is voor je doelgroep.

Stel jezelf deze vragen:

  • Hoe actief is mijn doelgroep?
  • Wat voor social media platform gebruiken ze? Waarom juist dat platform?
  • Wat is de tone-of-voice die gehanteerd wordt door de doelgroep? Formeel, informeel, direct, zakelijk, terughoudend?

4. Budget

Een van de kenmerken van social media marketing is dat het minder budget vereist dan traditionele marketing. Toch is het belangrijk om een budget te bepalen en kosten te administreren. Dit om twee redenen:

  1. Het is erg gemakkelijk om te veel tijd in social media marketing te stoppen als je niet de juiste slimme tools gebruikt en goede afspraken maakt;
  2. Je wilt later je ROI (Return On Investment) kunnen bepalen. Hiervoor moet je dan natuurlijk wel weten wat je investering is geweest.

5. Waardepropositie

Met de waardepropositie wordt vastgesteld wat de toegevoegde waarde is die je op de markt hebt.

Stel jezelf deze vragen:

  1. Wat heeft je doelgroep aan jouw aanwezigheid op Social Media?
  2. Voor wie ga je waarde toevoegen?
  3. Op welke manier ga je waarde toevoegen?

6. Kanaalkeuze en wijze van publiceren

Nu je helder voor ogen hebt wie je wilt bereiken, met welk doel, op welk platform en met welke middelen, is de tijd aangebroken om te gaan delen. Bij social media is het principe van wederkerigheid erg belangrijk: als jij iets voor mij doet, doe ik ook iets voor jou. Denk hierbij aan het delen van content of reageren op posts van elkaar.

Stel jezelf deze vragen:

  1. Welke content wil je gaan delen?
  2. Waar vind je die?
  3. Hoe zorg je voor continue aanlevering?
  4. Op welke manier creëer ik een gunfactor.

7. Engage

Wanneer je waardevolle content hebt staan op je kanaal is het moment aangebroken om actief mensen uit te nodigen en in dialoog te treden. Zorg ervoor dat je genoeg capaciteit hebt om binnenkomende reacties, aanvragen en feedback snel en adequaat af te handelen. Geef blijk van waardering voor referenties, retweets, pingbacks etc.

Stel jezelf deze vragen:

  1. Wie gaat bij jullie wat doen?
  2. Wanneer?
  3. Met welke content?

8. Meten

Meten is weten. Zeker omdat je later ook je ROI wilt kunnen bepalen. Zet dus een systeem op waarbij je de diverse meetbare indicatoren (KPI’s) inzichtelijk maakt.  Welke indicatoren kun je gebruiken?

  • Website statistieken
  • Weblog statistieken (bezoekersaantallen)
  • Weblog statistieken (aantal en sentiment van reacties op posts)
  • Doorclicks naar door jouw genoemde websites (maak hiervoor een http://bit.ly account aan om te meten)
  • Aantal retweets op Twitter

Stel jezelf deze vraag:

Welke indicatoren kunnen je informatie leveren over de effectiviteit en het succes van je inspanningen?

9. ROI

De Return On Investment bepalen van social media is lastig. Bedenk welke waarde het heeft om een mention op Twitter te krijgen, of een fan erbij op je Facebook pagina. Je kunt in veel online pakketten meten en inzien hoeveel traffic er wordt gegenereerd naar bijvoorbeeld je website vanuit social media platforms. Ook kun je bijvoorbeeld kijken of het aantal support calls is afgenomen of offerteaanvragen is toegenomen. Of dat je interessante personen of bedrijven online hebt leren kennen waar iets uit voortgevloeid is.  Daarnaast kun je meten hoeveel er over jou of jouw product of dienst wordt gepraat in online communities. Hiervoor zijn tools zoals Mentionmaps erg handig.

10. Groot delen

Blijf de content delen en maak het groter! Zorg ervoor dat je altijd de stappen blijft volgen en bepaal wat je wilt bereiken. Probeer hier de focus op te houden en kijk of je mensen daarvoor verantwoordelijk kan maken. Uiteindelijk is het een onderdeel van je bedrijfsvoering!

 

Wil jij social media effectiever inzetten? In de 3-daagse training Zakelijk en effectief Inzetten van Social Media ontwikkel je voor jouw organisatie een social media plan en leer je social media meer te laten opleveren.
Bekijk de training