70:20:10 – De spin-off van je training op je werk

Afgelopen zomer volgde ik een training, drie dagen lang werd ik ondergedompeld in een methodiek. Terug op de werkvloer had ik alle kennis om deze methodiek toe te passen maar de trainer en de groep waren weg. De training had zich volledig gericht op de 10 (formeel leren) en liet de 20 (het leren met anderen) en 70 (het leren op de werkvloer) aan mij over. Dit zette mij aan het denken over hoe je tijdens de 10 procent kan zorgen voor een spin-off naar de 20 en 70 procent.

Leren en Presteren

Voor ICM betekent deze 70:20:10 regel het leren verbinden met presteren. Met 70:20:10 als gedachtegoed maak je managers en opleiders bewust van een onderlinge afhankelijkheid: je hebt leren nodig om beter te presteren en als je niet hoeft te presteren hoef je ook niks nieuws te leren.

Tv-series

Van succesvolle tv-series krijgen sommige personages een spin-off. Denk bijvoorbeeld aan personages als Joey uit Friends en Saul Goodman uit Breaking Bad. Het personage blijft hetzelfde, maar wordt nu geplaatst in een omgeving met nieuwe personen en verhaallijnen. Van mijn veilige omgeving tijdens de training moest ik de stap maken naar mijn werkomgeving. Op de werkvloer waar de personages en verhaallijnen weer anders zijn dan tijdens de training. Gedreven door mijn enthousiasme voor deze methode en de veiligheid die ik voel om te experimenteren ging ik ook na deze training door met leren. Dit enthousiasme en die veiligheid om te experimenteren is niet in alle organisaties vanzelfsprekend. Hoe zorgen wij als opleidingsinstituut ervoor dat deelnemers vanuit formeel leren een succesvolle spin-off krijgen op de werkvloer?

Spin-off naar de werkvloer

Bij een goeie spin-off serie heeft de kijker tijdens de ‘eerste serie’ al prikkelende hints gekregen naar het spannende vorige of een volgende leven van de individuele personages. Zo richten we de formele trainingsdagen in met hints naar de nieuwe personen en verhaallijnen op de werkvloer. Hoe we dat doen ziet er voor elk traject anders uit. We stimuleren je om een collega te betrekken die je kan helpen met je timemanagement voornemens, 360 graden feedback vragen in een leiderschapsprogramma of vragen je een kaizenworkshop te organiseren met je team. Door tijdens het formele leertraject al een beroep te doen op collega’s en de werkomgeving zorgen wij ervoor dat jouw leerproces een enthousiaste en veilige spin-off heeft op de werkvloer.