3 dingen die je doet voordat je begint met online marketing

Start je met online marketing? Begin met deze drie stappen. Alleen met een goede basis levert jouw online zichtbaarheid iets op.

Veranderingen in de online wereld volgen elkaar snel op. Kijk maar eens naar de online kanalen en middelen. Een online marketingkanaal dat in hele korte tijd is veranderd van doel is Hyves. Jaren geleden was het als social media platform een succes. Nu is het een spelletjes website. Inmiddels zijn er ook heel wat nieuwe kanalen bijgekomen, bijvoorbeeld Snapchat, Instagram en Pinterest.

Bij middelen op het gebied van online marketing kun je denken aan e-mailmarketing, zoekmachinemarketing en affiliatie marketing. De inzet van deze kanalen en middelen zijn in deze tijd van enorm belang en kunnen effectief zijn mits je deze op de juiste wijze inzet. Zorg dat je eerst de volgende drie stappen zet voordat je hiermee aan de slag gaat.

Stap 1:  Bepaal je marketingvisie

Bij het bepalen van je marketingvisie moet je als onderneming jezelf de volgende vragen stellen:

  • Wat zijn de doelgroepen waar ik me als onderneming op wil richten?
  • Hoe benader ik deze doelgroepen en wat zijn hun (online) behoeftes?
  • Wat is de boodschap die centraal moet staan bij deze doelgroepen?
  • Hoe kan ik me onderscheiden van mijn concurrenten?
  • Wat zijn mijn sterke en zwakke punten offline en online?

Stap 2: Zorg voor een goede basis

Een goede basis is bijvoorbeeld een goede website. Heb je een gebruiksvriendelijke site, die goed converteert en zoekmachinevriendelijk is? Dat is een belangrijk fundament voor succes. Andere fundamenten zijn een goed klantenbestand en goed CRM systeem. Als deze zaken niet goed staan binnen je onderneming zal de inzet van online marketingmiddelen en -kanalen ineffectief zijn. Het gaat dan meer kosten dan dat het je oplevert.

Stap 3: Maak keuzes

Als je stap 1 en 2 goed op de rails hebt, kun je werken aan de inzet van kanalen en middelen en zijn keuzes vaak makkelijk en gefundeerd te maken. Als je weet wat je klanten willen en waar ze zitten én weet wat je onderscheidend vermogen is, kun je meer rendement halen uit je onderneming. Begin met de basis en een goede marketingvisie. Als deze er niet zijn is het bijna onmogelijk je marketingdoelstellingen te verwezenlijken.

Nino Adamo
Docent ICM Opleidingen & trainingen