2000 broeken en de democratisering van leren

Meer dan 2000 broeken. Dat is het resultaat als je bij Zalando de categorie broeken aanklikt. Best veel moet ik eerlijk bekennen. Sterker nog als ik het aantal zie, breekt het zweet me uit. Ik voel de behoefte om het scherm te sluiten. Maar ja, ik wil toch een broek kopen. Gelukkig probeert Zalando mij te helpen doordat ik een aantal filters aan kan zetten. Daarnaast krijg ik aan de hand van mijn zoekgedrag keuzes voorgelegd van klanten met een soortgelijk zoekprofiel. Toch blijft de selectie te groot en lukt het me niet om in een korte tijd (want wie heeft er nog veel tijd tegenwoordig?) een keuze te maken. Ik haak af.

De keuze is reuze

In een (westerse) wereld van overvloed beschouwen bedrijven en winkels het hebben van een ruim assortiment als een pluspunt. Of je nu een nieuw bed, boek of computer wilt kopen: een ruime keuze lijkt fijn. Lijkt! Want het maken van keuzes leidt ook vaak tot stress, demotivatie en verlamming. De slogan van meubelzaak Piet Klerkx, ‘de keuze is reuze’, hoeft dan ook niet altijd positief te zijn.

De democratisering van leren

Vandaag de dag is er voor mensen met een ontwikkelbehoefte (en wie is dat niet?) ook meer informatie dan ooit tevoren ter beschikking. Met een of twee muisklikken helpt Google ons om informatie over wat dan ook te vinden (typ hier maar eens het woord ‘broek’ in…). En ook bijvoorbeeld TedX is een veelgebruikte bron. Wat we zien is de democratisering van leren: lag de content een aantal jaar geleden nog in handen van een expert, tegenwoordig is dit voor iedereen met een internetverbinding toegankelijk.

Curatie

Door het democratiseren van leren zien we de rol van Learning & Development veranderen. Het dringt steeds meer door dat we de lerende moeten faciliteren om zijn weg te vinden in het oerwoud van (veelal gratis) content. Vanuit mijn rol als manager Leren & Ontwikkelen bij ICM is dit een belangrijk speerpunt voor de komende tijd. Hierin werd ik afgelopen week bevestigd tijdens het congres Elliot Masie’s Learning2016. Curatie was ook hier een belangrijk thema.

Blendle

In Nederland vind ik hét voorbeeld van curatie Blendle. Aan de hand van hetgeen je aangeeft interessant te vinden, komen zij dagelijks met een selectie van artikelen. Deze hebben ze niet zelf geschreven maar komen uit op die dag verschenen kranten. Hiermee schept Blendle de context in plaats van de content. Om te voorkomen dat de lerende net als ik in mijn zoektocht naar een broek afhaakt moeten wij naast de lerende gaan staan en hem helpen om zijn ontwikkelbehoefte te vervullen. Alleen op deze manier blijven wij relevant voor onze klant!