10 tips om jouw ideale werkomgeving te creëren

1. Maak mogelijke verandering inzichtelijk

Om je te helpen inzicht te krijgen in wat jij kunt veranderen om jouw ideale werkomgeving te creëren, laten we je kennismaken met de logisch niveaus van verandering. Het model van de logische verandering is door Robert Dilts ontwikkeld, op basis van het werk van Gregory Bateson, een Britse bioloog, antropoloog en filosoof.

Dilts gaf het model vorm om mogelijke verandering inzichtelijk te maken. We kunnen de logische niveaus op heel veel situaties toepassen en het is ook uitstekend in te zetten bij het vormgeven van je werk en carrière.

Hier volgt het model van de logische niveaus van verandering van Robert Dilts:

model Robert Dilts

Bij elk niveau van 1 (= omgeving) tot en met 6 (= zin) horen verschillende vragen. Door deze te beantwoorden, krijg je inzicht op welk niveau jij eventueel een verandering zou kunnen of willen doorvoeren.

We raden je aan om de niveaus samen te ‘doorlopen’ met een goede vriend, vriendin of een collega. Iemand die je vertrouwt en die jou goed kent. Wees kritisch en bij twijfel: vraag door.

Het is een moment van reflectie dat tot bewustwording kan leiden, om vervolgens nieuwe keuzes te maken.

2. Beschrijf de wenselijke situatie

Waar wil je naartoe? Als alles kon, hoe ziet je werk er dan uit? Welke taken doe je? Wat is jouw rol? Welke kwaliteiten zet je in? Eerst maar eens dromen…. Schrijf alles op zonder oordeel, of maak een moodboard van jouw droombaan. Ontdek vervolgens welke elementen jouw droombaan bevat en hoe je die elementen nu al terug kunt laten komen in je dagelijkse werk.

3. Benut je potentieel

In de ideale werkomgeving trek je taken naar je toe die bij je talenten passen, terwijl je taken afstoot die daar minder goed bij passen. Je haalt namelijk meer voldoening uit je werk als je jouw talenten kunt inzetten.

Erachter komen wat je talenten zijn? Stel jezelf de onderstaande vijf vragen. Vervolgens kun je kijken hoe je die in jouw werkomgeving kunt inzetten

1. Waar krijg je complimenten voor?
2. Waarvoor vragen vrienden je om advies?
3. Bij welke activiteit vergeet jij de tijd?
4. Wie bewonder jij en waarom? (Dit zijn vaak verborgen talenten van jezelf.)
5. In welke situaties bied jij graag je hulp aan?

Lees meer over talentontwikkeling in ons gratis E-book De 10 tips voor het Ontwikkelen van jouw Talent.

4. Wees trots op je bijdrage aan het grotere geheel

Vraag jezelf af waarom je jouw werk doet. Waar lever jij een bijdrage aan? Waarom vind je dit belangrijk? Wanneer jouw werk bijdraagt aan een hoger doel waar je achter staat, ga je met meer plezier en motivatie aan de slag. Zingeving heeft bijvoorbeeld te maken met het maatschappelijke nut van je werk. Het gaat erom dat jij het nut ziet van de resultaten van jouw werk.

5. Werk aan werkrelaties

Zingeving heeft ook te maken met de sociale contacten met klanten of collega’s. Hoe is dat nu op je werk en hoe zou het beter kunnen? Probeer bijvoorbeeld meer in teamverband te werken als je vindt dat je te veel alleen werkt. Kijk wat je kunt doen om stroeve relaties op de werkvloer te versoepelen. Geef constructieve feedback aan collega’s en regelmatig erkenning aan goed werk en extra inzet. En weet ook hoe je feedback en complimenten ontvangt.

6. Maak regelmatig iets af

Af en toe iets afronden geeft een goed gevoel. Of iets af is, heeft alles te maken met het doel dat je stelt. Wanneer je alleen de oplevering van een project beschouwt als ‘resultaat’, ben je maar enkele dagen per jaar tevreden. Probeer daarom zulke projecten op te delen in realistische deelstappen. Wanneer je die per dag inplant, kan dat elke dag voldoening geven. Realistisch plannen is daarbij heel belangrijk, anders heb je elke dag het gevoel dat je je doel niet hebt gehaald.

7. Zorg voor een goede werkplek

Waar werk je het prettigst? Werk je graag op verschillende plekken terwijl je nu vastzit achter je bureau? Initieer flexplekken in je organisatie. En als je graag vaak buiten bent, stel dan eens voor om een overleg buiten te houden tijdens een wandeling. Vaak is er meer mogelijk dan je denkt. Op een fijne werkplek stijgt jouw productiviteit en werkplezier.

8. Vier behaalde successen samen

Vier behaalde successen samen. Dat zorgt voor plezier, trots, energie en motivatie. Het vieren van successen is belangrijk om samen stil te staan waarvoor je het werk doet. Organiseer daarnaast plezier naast werk om je collega’s beter te leren kennen. Dit zorgt voor meer openheid in de organisatie.

9. Overwin je belemmeringen

Er is moed voor nodig om daadwerkelijk de stap te zetten om deze tips te volgen en zaken te veranderen binnen je baan. Interne belemmeringen kunnen je tegenhouden. Dat zijn negatieve gedachten waarvan jij denkt dat ze waar zijn. Bijvoorbeeld de gedachte dat je iets niet kunt of dat mensen je niet meer leuk vinden als je duidelijk zegt wat je wilt. Belemmerende overtuigingen zijn niet de waarheid, maar voelen vaak wel zo. In dit artikel lees je hoe je van je belemmerende gedachten afkomt.

10. Vergeet niet te lachen!

Als je humor gebruikt wordt het makkelijker om met uitdagingen om te gaan en durf je meer open te staan voor verandering.

Humor kan ook relativerend werken. Door een grapje zijn al heel wat gespannen situaties opgelost. Samen lachen haalde dan net even de druk van de ketel, waardoor de lucht meteen opklaarde.

En vergeet ook vooral niet om om jezelf te lachen. Het is heel stimulerend om jezelf niet al te serieus te nemen! Als we lachen, maken onze hersenen endorfine aan en dat werkt ontspannend en pijnstillend. Lachen is dus stressverlagend en gezond. Er zijn zelfs onderzoekers die beweren dat je langer leeft als je vaak lacht en een optimistische kijk op het leven hebt. Goede redenen om ervoor te zorgen dat je veel plezier hebt in je leven!